bilder från en löptur när vi var i målerås i förra veckan

en spegelblank tjärn

den väldigt tyvärr nedbrunna handlarn

fin bild på vandrarhemmet (som johans förfäder på något vis drev en gång i tiden tror jag?!)

slutligen: ett motiv jag fotat ca varje sommar sen jag var sjutton. det är vid den sträckan på långrundan där grusvägen kantas av smultron ni vet. precis innan man ska vika av för man inte får fortsätta in i militärövningsområdet. skyltar som säger livsfara. så man svänger vänster

sommarlovstisdag

det enda jag visste om dagen när jag vaknade (kvart i sex av näsblod som inte var mitt) var att jag skulle ha ett jobbmöte klockan 9.

exempel på vad dagen kom att innehålla:
besöka en ny badstrand
delta i en femkamp
för första gången se min dotter rida käpphäst
för första gången se min pappa rida käpphäst
simma ut till en flytbrygga med pia
äta en äppelpaj
springa en kort runda (stanna och ta ett smultron i farten)

från ena änden av småland till den andra

så roligt att se vad de tycker. hans specifika vilja. tvärsäkert väljer han en glass han aldrig ätit förr. solero exotic. jag tar 88an. alla fem (nisse i sin transportbur) sitter vi på ihopkedjade stolar vid ett cafébord vid ingången till butiken. en sån butik som ligger vid en obemannad mack och har lite av varje. ja ungefär en av varje. ett paket riskakor. ett paket simpuffar till barn. perfekt det var exakt det vi behövde. hela tre frysar med olika fabrikat på styckglass dock. man förstår vilka varor som går.

ja vi hade resdag idag. hatar det faktiskt. alltså packandet och städandet. jag vill att allt ska gå snabbt och effektivt men det GÅR inte. det är så mycket saker och uppgifter och rum som ska packas och ordnas och skuras. men. till slut kommer vi iväg.

och jag älskar ju att sitta bredvid johan i framsätet. inget/ingen som avbryter när vi ska prata med varandra. lite mån att blicka framåt. eller man kan välja lite vad som ska gå fram från baksätet åtminstone. till exempel (när det är tjugo minuter bilresa kvar tills vi är framme vid torpet)
”jag ser pytte-pytte-lite sågis där borta!”

ja här är vi. barnens kusiner med. ida har i en byrålåda hittat en mjuk pyjamas som legat orörd sen sommaren 99. det är min. när jag var strl 110/116. mönstret i tyget är lika starkt som ett doftminne.

när barnen ska sova är det min tur. en stund för mig själv. jag går på landsväg och grusväg mot ängen från min uppväxt. hittar en smultronskatt. inget någon människa tidigare kan ha sett för de är de största jag ätit.

gör en bukett av ängsblommorna. slänger in ett ogräs med roliga frön för lite umami (ett uttryck som yrsa sa någon gång om nåt och som jag ofta använder nu). lupin räknas väl iofs också som ogräsarnas ogräs numera.

högt flygande svalor och en måne på ljusblå himmel. klockan är halv tio när jag är tillbaka. alla har lagt sig. ska läsa min bok nu. big swiss. faktiskt väldigt underhållande.