en dag i spanien OCH frankrike

vi var på semester/besök i frankrike! men en dag var vi i spanien! för då hyrde vi en bil och körde typ 40 minuter till san sebastián. många bilder på hus. håll i hatten.

men vi börjar med en på min son. sofia och olle som bor i biarritz brukar åka till san sebastián en del och visade oss sitt utmärkta upplägg. dvs man parkerar i ett parkeringsgarage med en stor lekplats precis vid ingången. barnen får alltså börja med att leka av sig efter bilresan 🤝 en duva bajsade på ola. ska väl betyda tur? iaf tur att han hade en keps på sig och skinnjacka som är lätt att torka av.

ett fint hus! vi turades om att gå och köpa parkproviant. olle gick och köpte en svingod tortilla i bröd som vi alla skickade runt när vi passade barn på lekplatsen.

och jag och sofia gick för kaffe till ett litet café som hette vamos. vad ska man välja för godbit? lite skönt att få återanvända sin gymnasiespanska efter att ha försökt uttala franskan ett tag.

sofia och våra förstfödda ❤️ inga småttingar längre.

vet inte vad dessa träd heter (finns överallt i biarritz) men aldrig sett ett blomma!

spanien! tänk att det är så nära men ändå sån skillnad frankrike/spanien? lite skitigare i kanterna och det grafiska vildare och kanske mindre sofistikerat. har alltid tänkt att spansk design är så ful generellt men nu hände det nåt i mig och blir ändå ganska inspirerad av spansk design. det är lust? och lite knäppt?

vi valde lunchplats efter location: dvs ett stort bord i skuggan av ett träd med en lekplats precis vid uteserveringen.

en loppa i väntan på maten.

och lite klättring på det

okej! vidare! los padres och elektricitet

vi korsade floden och gick mot gamla stan.

burspråk och gardiner

jag sa burspråk och gardiner

jag och lattjo vaktade barn när olle och johan köpte

kaffe och baskisk ostkaka. ser kanske inte så mycket ut för världen men var LJUVLIGT god. sen lämnade vi los padres och barnen (50% sov) på en annan lekplats googlade ”vintage” och tog ett varv i några butiker.

kom tillbaka till lekplatsen med en blå skjorta till jorken. den åkte på direkt!

samtliga barn vakna från middagslur och lite mellis på ett hörn

måste nog tejpa lite bokstäver i något jobb snart?

ett bakhuvud jag VERKLIGEN gillar

en glass på det och sen sa vi hej för nu till kompisarna! som behövde komma hem i bra tid inför skola och förskola och jobb dagen därpå.

vi andra. vi gick till stranden.

doppade fötterna i atlanten.

och duschade dem i en fotdusch. minns inte mitt första möte med konceptet fotdusch men nu kommer jag för alltid minnas hennes!

hejdå till gubbe i det fina huset från förut i inlägget.

tillbaka i biarritz blev det happy meal vid côte des basques

vi stod och tog selfies innan vi skulle hem för du små skulle sova och då gick en svensk tjej förbi och bara: är ni svenskar?! ska jag ta er bild? och då fick vi det här fina familjefotot

som carl sa idag: semester är parenting with another view.

på kvällen när johan lade barnen gick jag ner mot havet igen.

när jag gick förbi det här lilla smala fönstret i en kyrka bestämde jag att om vi bygger ett hus någon gång måste vi ha ett väldigt litet fönster någonstans. som man kan kika ut ifrån.

ett gammalt pampigt stort hus som någon tagit väl hand om

lyssnade på en podd. och såg solen gå ner.

  sen tillbaka hemåt förbi fina balkonger byggställningar och stängda fönsterluckor. god natt!

alla åtta i samma bild

från när vi hade picknick i parken efter skola/strand. vi åt hamburgare från nelly’s och så hejdå till barnen. elli gav mig en puss på munnen.

jag och sofia satte oss på en uteservering och drack vin nu sista kvällen. hur kan munnarna bara gå. i morgon ska vi flyga två flygplan hem igen till sverige. vi pratar vidare då

lite smått et gott från de senaste dagarna

vi inleder med en perfekt bild på sofia som hoppar från strandpromenaden ner i sanden. som ett intro till en gammal actionfilm där bilden fryser i en cool pose och skådisens credline kommer upp. SOFIA EKELUND

att man bara vill göra fint. det är underbart. olika dekorationer på varje fönster? jag uppmuntrar: form utan särskild funktion.

hur fina kannor. jag väljer den blå och den grodformade. appropå förra bilden.

jag och ola hade varit i parken och på vägen hem passerade vi vintagebutiken där olle jobbar ibland. fick komma in på lagret. samma som ASAP några veckor innan B-)

möjligen smalt tips men le marine som jag och sofia var ute och åt middag på  i torsdags var très bien! det är på samma plats och med samma namn som en tidigare restu men nu i ny regi. vi hade råkat boka bord på den gamla hemsidan men som de svennar vi är fick vi självklart plats ändå eftersom klockan bara var 20. det fylldes upp och var så trevlig stämning och mycket god mat.

ett annat tips men bredare och ja generellt i livet (för guldkant på sin egen tillvaro) är att göra något mycket lyxigt men i liten skala. t ex gå till ett extremt lyxigt hotell för att ta EN cocktail. ett sommarställe för napoleon den tredje men desto lyxigare för oss.

vi slutar med en perfekt pain au chocolat! har beställt att johan ska svänga förbi bageriet på hemvägen från sin springtur.

inte min tur att natta idag! jag ska ta en promenad ner till stranden! hejdå!